دستگاه بسته بندی صنعتگران | فروش دستگاه های بسته بندی

واحد فروش 66941540-021

تاریخ زن پدالی چیست و چه تفاوتی با تاریخ زن حرارتی و دستی دارد؟

میانگین: 5 - تعداد رای‌ها: 2

قیمت و تاریخ درج شده روی مواد غذایی از جمله مواردی است که تمامی خریداران به آن توجه ویژه‌ای دارند. در واقع با مشخص کردن تاریخ تولید، تاریخ انقضا و همچنین قیمت محصول این حق به مشتری داده می‌شود که انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشد. به همین دلیل تمامی تولیدکنندگان به درج این سه مورد تاکید بسیار زیادی دارند. به منظور چاپ قیمت و تاریخ از دستگاه تاریخ زن حرارتی استفاده می‌شود. با توجه به اهمیت ثبت تاریخ و قیمت بر روی تمامی محصولات لازم است که تمامی تولیدکنندگان دانش کافی در خصوص انواع دستگاه تاریخ زن حرارتی از جمله تاریخ زن پدالی  و شیوه انتخاب آنها داشته باشند. از این رو این مقاله به این مبحث مهم اختصاص یافته است.

دستگاه تاریخ زن حرارتی چیست؟

در بازار می‌توان شاهد عرضه دو نوع دستگاه تاریخ زن اعم از حرارتی و لیزری بود. در بخش برنجی دستگاه تاریخ زن حرارتی یک المنت تعبیه شده است. همچنین به منظور چاپ اعداد از ریبون یا جوهر اسفنجی استفاده می‌شود. از این رو از  نظر ساختار تفاوت‌های بسیار زیادی با دستگاه تاریخ زن لیزری دارد.

از طرف دیگر برای ثبت تاریخ به وسیله دستگاه تاریخ زن حرارتی لازم است که حتما حروف با سطح چاپ در تماس باشند به همین دلیل بر خلاف دستگاه تاریخ زن لیزری نمی‌توان از آن برای ثبت تاریخ و قیمت روی درب قوطی و یا شیشه استفاده کرد.

همانگونه که گفته شد بخش حروف دستگاه تاریخ زن حرارتی از جنس برنج است. آلیاژ برنج از ترکیب دو فلز روی و مس بدست می‌آید. از این رو تبادل حرارتی آن بسیار بالا است. همین امر موجب شده است که چاپ حروف و اعداد با کیفیت باشد.دستگاه تاریخ زن

 

سطوح مناسب برای دستگاه تاریخ زن حرارتی

از دستگاه تاریخ زن حرارتی می‌توان برای تمامی سطوح به غیر از قوطی و شیشه استفاده کرد. بنابراین این دستگاه برای تمامی سطوح نفوذپذیر (کاغذ، مقوا، پارچه و کارتن ) و نفوذناپذیر (چرم، پلاستیک، ورق آلومینیوم نازک (فویل) و تلق) کارایی دارد.

مزایای استفاده از دستگاه تاریخ زن

در صنایع بسته‌بندی استفاده از دستگاه تاریخ زن به ثبت و درج اطلاعات مفید کمک بسیاری می‌کند. از طرف دیگر استفاده از آن موجب بسته‌بندی حرفه‌ای محصول می‌شود. علاوه بر موارد ذکر شده استفاده از این دستگاه می‌تواند محاسن زیر را به همراه داشته باشد:

  • استفاده از این دستگاه سرعت کار بسته‌بندی را چندین برابر می‌کند زیرا عملیات چاپ با سرعت بالایی اجرا می‌شود.
  • دستگاه تاریخ زن در مدل‌های مختلفی عرضه شده است از این رو هر تولیدکننده‌ای بر اساس شرایط کاری خود می‌تواند بهترین انتخاب را داشته باشد.
  • تکنولوژی به کاررفته در این دستگاه‌ موجب شده است میزان مصرف برق آن در حداقل ممکن قرار داشته باشد.
  • با استفاده از دستگاه تاریخ زن می‌توان از رنگ و طرح‌های مختلفی برای چاپ استفاده کرد.

در دستگاه تاریخ زن حرارتی از چه جوهری استفاده می‌شود

جوهر مورد استفاده در دستگاه تاریخ زن بسته به نوع دستگاه متفاوت است. اما به طور کلی از دو جوهر زیر استفاده می‌شود:

1-جوهر جامد: این جوهر در برخی از مواقع یکی از اجزای دستگاه بسته‌بندی است. به طور مثال در دستگاه دوخت ریلی در حین بسته‌بندی محصول می‌توان تاریخ را نیز توسط این جوهر به ثبت رساند. علاوه بر این، در دستگاه تاریخ زن اتوماتیک نیز از جوهر جامد و یا اسفنجی استفاده می‌شود.

2-ریبون تاریخ زن: ریبون از طریق انتقال حرارت (از المنت به ریبون) عملیات چاپ را انجام می‌دهد. ریبون‌ها در دستگاه تاریخ زن دستی و نیمه اتوماتیک ( پدالی ) کارایی دارند. ریبون‌های مورد استفاده در این دستگاه‌ها تنوع رنگی بالایی دارند به همین دلیل دست تولید کنندگان برای انتخاب رنگ مورد نظر خود باز است.

ریبون دستگاه تاریخ زن

کاربرد دستگاه تاریخ زن

در صنعت تولید و بسته‌بندی محصولات مختلف، درج اعداد و حروف از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. از این رو برای استفاده از این دستگاه کاربردهای بسیار زیادی را می‌توان متصور شد. در ادامه به برخی از مهمترین کاربردهای این دستگاه اشاره می‌شود:

  • خریداران زمانی به یک محصول اطمینان می‌کنند که قیمت آن مشخص شده باشد. علاوه بر این در هنگام خرید محصولات غذایی، تاریخ تولید و انقضا بیش از قیمت حائز اهمیت است. با توجه به مطالب ذکر شده، استفاده از دستگاه تاریخ زن موجب جلب رضایت و اعتماد خریداران می‌شود. افزایش رضایت مشتریان نیز برآیندی جز افزایش فروش نخواهد داشت.
  • درج تاریخ  بر روی هر محصولی به نوعی تعریف عمر مفید محصول به حساب می‌آید. از این رو این تاریخ می‌تواند تضمین کننده سلامت محصول عرضه شده باشد. این امر برای تمامی محصولات به خصوص مواد غذایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
  • از دستگاه تاریخ زن تنها برای ثبت قیمت و تاریخ استفاده نمی‌شود. امروزه از این دستگاه برای درج نام برند و بارکد محصول نیز استفاده می‌شود. پس استفاده از آن به نوعی به شناسنامه‌دار کردن محصول کمک شایانی می‌کند.

لازم به ذکر است امروزه محصولاتی که اطلاعات ذکر شده در بالا بر روی آنها ثبت شده است، مجوز عرضه به بازار را دریافت می‌کنند. به بیان دیگر نبود این اطلاعات می‌تواند به معنای عدم سلامت و اصالت کالا باشد.

معرفی انواع مدل‌های دستگاه تاریخ زن حرارتی

انواع مختلفی از دستگاه تاریخ زن وجود دارد که عملکرد آنها با یکدیگر تفاوت‌های اساسی دارند. بنابراین لازم است شناخت جامعی از هرکدام از آنها وجود داشته باشند تا هر تولیدکننده‌ای بر حسب نیاز خود دست به انتخاب زند.

دستگاه تاریخ زن دستی رومیزی

از این مدل دستگاه بسته‌بندی برای درج تاریخ، قیمت و مشخصات محصول استفاده می‌شود. عملیات چاپ توسط حروف برنجی برجسته و ریبون رنگی صورت می‌گیرد. از این دستگاه می‌توان برای چاپ بر روی سطوحی همچون کاغذ، مقوا، آلومینیوم و …. استفاده کرد. این دستگاه به واسطه دستی بودن آن، سرعت پایین‌تری از سایر دستگاه‌های تاریخ زن دارد. همچنین قابلیت‌های تعریف شده برای آن به مراتب کمتر است. اما قیمت پایین آن موجب شده است که این وسیله برای کسب و کارهای با تیراژ پایین، انتخاب مناسبی باشد.

تاریخ زن دستی

دستگاه تاریخ زن پدالی

دستگاه تاریخ زن پدالی که با نام نیمه اتوماتیک نیز شناخته می‌شود، یکی از دستگاه‌های پرکاربرد صنعت بسته‌بندی است. در این دستگاه از پدال به عنوان سوئیچ دستگاه استفاده می‌شود. بنابراین یک اپراتور می‌تواند با فشردن پدال عملیات تاریخ زنی را انجام دهد. علاوه بر این، در این دستگاه حالت Auto  نیز تعریف شده است. در این حالت دستگاه بی نیاز از پدال و اپراتور می‌تواند عملیات درج و چاپ تاریخ را انجام دهد.

دستگاه تاریخ زن پدالی در مقایسه با دستگاه تاریخ زن دستی سرعت بالاتری دارد. همچنین طبق مطالب ذکر شده، قابلیت‌های تعریف شده برای آن به مراتب بیشتر است. این دستگاه مجهز به یک میز کار بسیار کاربردی است. فونت مورد استفاده در آن نیز بسیار درشت تر و زیبا است. اما میزان سرعت و قابلیت تعریف شده برای دستگاه تاریخ زن پدالی کمتر از دستگاه تاریخ زن اتوماتیک است.

دستگاه تاریخ زن پدالی

دستگاه تاریخ زن اتوماتیک

دستگاه تاریخ زن اتوماتیک کارایی و کاربرد گسترده‌تری نسبت به موارد قبلی دارد. در این دستگاه بر خلاف دستگاه تاریخ زن پدالی و دستی از جوهر اسفنجی خشک به جای ریبون استفاده می‌شود. همچنین سرعت چاپ آن چیزی حدود 120 چاپ در دقیقه است. شمارنده تعبیه شده در این دستگاه دیجیتالی و جنس بدن آن از استیل است. از ویژگی‌های دیگر این دستگاه می‌توان به چاپ در چهار سطر به صورت لاتین و فارسی اشاره کرد.

دستگاه تاریخ زن برای چه دستگاه‌هایی کارایی دارند

دستگاه تاریخ زن حرارتی اصولا بعد از مرحله بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع بعد از اتمام مرحله بسته‌بندی لازم است اطلاعات محصول تولید شده بر روی آن چاپ شود. دستگاه بسته بندی دارای انواع مختلفی است که از جمله آنها می‌توان به مواردی همچون دستگاه سیل القایی ، دستگاه شیرینگ پک صنعتگران ، دستگاه دوخت کیسه پنوماتیک و … اشاره کرد. در برخی از این دستگاه‌ها، تاریخ زن نیز تعبیه شده است اما در برخی دیگر لازم است دستگاه تاریخ زن به صورت جداگانه تهیه شود.

نکات کاربردی در هنگام خرید دستگاه تاریخ زن حرارتی

در هنگام خرید دستگاه تاریخ زن حرارتی لازم است که نکات زیر مد نظر قرار داده شود:

چاپ چند خطی

برای هر دستگاه تاریخ زنی تعداد سطور مشخصی تعریف شده است که در هنگام خرید باید مورد توجه قرار گیرد. به طور مثال برخی دستگاه‌ها دارای دو خط و برخی دیگر چهار سطری هستند.

سلامت جعبه برنجی ( حروف چاپ )

یکی از مهمترین بخش‌های دستگاه تاریخ زن حرارتی، حروف چاپ آنها است. همانگونه که گفته شد این حروف از آلیاژ برنج ساخته شده‌اند، پس طول عمر بالایی دارند. اما گاهی در اثر حرارت المنت ممکن است دچار دفرمگی شوند. پس در هنگام خرید به صورت چشمی لازم است که سلامت حروف چاپ مورد بررسی قرار گیرد.

گارانتی

داشتن گارانتی برای هر محصولی الزامی است این امر مشمول دستگاه تاریخ زن حرارتی نیز می‌شود. ممکن است در حین استفاده از این دستگاه مشکلاتی در بخش فیوز، کلید و یا المنت آن رخ دهد. بنابراین خرید محصول با گارانتی در اولویت بالاتری قرار دارد.

 قیمت محصول 

یکی از فاکتورهای دیگری که در هنگام خرید دستگاه تاریخ زن حرارتی باید مورد توجه قرار گیرد، قیمت آن است. همانگونه که گفته شد این دستگاه دارای انواع مختلفی اعم از دستی، پدالی و اتوماتیک است. از این رو، قیمت آنها نیز با توجه به کارایی تعریف شده برای آنها متفاوت خواهد بود. در این بین قیمت مدل اتوماتیک به مراتب بالاتر از نوع دستی و پدالی است. زیرا جنس بدنه آن استیل و عملکردش سریع و اتوماتیک است.

فاکتورهای مهم در انتخاب دستگاه تاریخ زن حرارتی

بسیاری از محصولات دارای لیبل هستند، اما بسیاری از اطلاعات را نمی‌توان بر روی لیبل ذکر کرد از این رو لازم است آن اطلاعات به وسیله دستگاه تاریخ زن به چاپ رسند. دستگاه تاریخ زن حرارتی دارای انواع مختلفی اعم از دستی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک است. از این رو در نظر قرار دادن فاکتورهای زیر می‌تواند به داشتن یک انتخاب درست کمک کند:

ابعاد محصول 

تاریخ زن دستی به واسطه داشتن ابعاد کوچک و وزن پایین، به راحتی جابجا می‌شود. از این رو از این مدل تاریخ زن برای محصولات حجیم و سنگین که جابجایی آنها مشکل و سخت است، استفاده می‌شود. از طرف دیگر از تاریخ زن پدالی و اتوماتیک برای محصولات با ابعاد کوچکتر استفاده می‌شود. در واقع محصولاتی که بر روی نوار نقاله و یا به صورت دستی قابل حمل هستند.

اندازه محل چاپ

در انتخاب نوع دستگاه تاریخ زن حرارتی لازم است فارغ از وزن و ابعاد محصول، به اندازه محل چاپ نیز توجه شود. اگر محصول دارای محل چاپ گسترده‌ای است، می‌توان با فراغ بال از هر مدل دستگاه تاریخ زنی استفاده کرد. اما اگر محل چاپ محدود است و یا منطقه خاصی برای آن در نظر گرفته شده است، باید از دستگاه‌ تاریخ زن پدالی و اتوماتیک استفاده کرد. در این دستگاه‌ها، چاپ در یک نقطه خاص صورت می‌گیرد و میزان خطای انسانی در آن بسیار پایین است.

تیراژ چاپ روزانه 

دستگاه تاریخ زن دستی برای تیراژهای پایین کاربرد دارد. در تیراژهای متوسط استفاده از دستگاه تاریخ زن پدالی توصیه می‌شود. در تیراژ بیش از 10 تا 15 هزار در روز بهتر است از تاریخ زن اتوماتیک استفاده شود. در واقع سرعت عملکرد این دستگاه‌ها ظرفیت چاپ روزانه را تعریف می‌کند. این سرعت برای تاریخ زن دستی کم، تاریخ زن پدالی متوسط و تاریخ زن اتوماتیک بالا است.

محل قرارگیری دستگاه

در تولیدهای صنعتی برای جابجایی محصول از بخش بسته‌بندی به بخش تاریخ زن از نوار نقاله استفاده می‌شود. حداقل طول تعریف شده برای نوار نقاله چیزی حدود یک متر است. بنابراین لازم است با توجه به فضای موجود برای قرار دادن دستگاه، مدل آن انتخاب شود. به طور مثال در فضاهای محدود بهتر است از دستگاه تاریخ زن دستی استفاده شود. در نقطه مقابل اگر فضا به قدر کافی زیاد است بهتر است دستگاه تاریخ زن پدالی و یا اتوماتیک تهیه شود.

 نیرو برق دستگاه

دستگاه تاریخ زن دستی مجهز به باتری است. یعنی استفاده از آن بی‌نیاز از جریان برق است. اما عملکرد دستگاه تاریخ زن پدالی و اتوماتیکی به جریان برق وابسته است. از این رو رخ دادن هرگونه قطعی در برق می‌تواند عملکرد آنها را مختل کند. با توجه به مطالب ذکر شده استفاده از تاریخ زن پدالی و اتوماتیک برای انبارهای فاقد برق و یا مکان‌هایی که قطعی برق مستمر دارند توصیه نمی‌شود.

آنچه در این مقاله میخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *