دستگاه بسته بندی صنعتگران | فروش دستگاه های بسته بندی

واحد فروش 66941540-021

دستگاه بسته بندی مواد غذایی

دستگاه بسته بندی چیست؟ راهنمای خرید دستگاه بسته بندی

میانگین: 5 - تعداد رای‌ها: 1

در طی چند سال اخیر می‌توان شاهد پیشرفت صنعت بسته بندی بود. آنچه موجب رخ دادن این تغییرات شده است، تغییر نگرش خریداران و پی بردن تولیدکنندگان به اهمیت این مبحث است. در دنیای پر رقابت امروز، تنها محصولاتی می‌توانند به فروش رسند که به کیفیت، بسته بندی، بازاریابی، تبلیغات و… آن‌ها توجه ویژه‌ای شده باشد. در این بین بسته بندی محصولات از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است؛ زیرا ظاهر هر محصولی شرایطی را برای قضاوت محتوای آن ایجاد می‌کند.
همین امر موجب شده است دستگاه بسته بندی در طول چند سال اخیر دستخوش تغییر و توسعه بسیار زیادی شود. با توجه به مطالب ذکر شده، این مقاله به معرفی انواع
دستگاه بسته بندی و راهنمای خرید آن‌ها اختصاص یافته است. در نهایت اگر پاسخ سوالات خود را در راهنمای خرید دستگاه بسته بندی، پیدا نکردید، می‌توانید در قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید تا در نزدیک‌ترین زمان ممکن به سوالات شما پاسخ دهیم. 

دستگاه بسته بندی چیست؟

یکی از پرکاربردترین دستگاه‌های صنعتی، دستگاه بسته بندی است. بسته بندی موجب افزایش نظم، کیفیت، سلامتی و ماندگاری محصول می‌شود. علاوه بر این، بسته بندی به محصول هویت می‌بخشد. دستگاه بسته بندی به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود.   

1-دستگاه بسته بندی اولیه: این دستگاه در تماس مستقیم با محصول قرار دارد. به نوعی پوشش دهی محصول در زیرمجموعه این بخش می‌گنجد. برای برخی از محصولات مانند نوشیدنی‌ها تنها از همین بسته بندی استفاده می‌شود. اما در بسیاری از محصولات علاوه بر بسته بندی اولیه لازم است از بسته بندی ثانویه نیز استفاده شود.

2-دستگاه بسته بندی ثانویه: بسته بندی ثانویه روی بسته بندی اولیه قرار می‌گیرد. به بیان دیگر این بسته بندی نقش تکمیل کننده بسته بندی اولیه را بر عهده دارد. اصولا از بسته بندی ثانویه برای شکیل کردن محصول، محافظت از آن در برابر رطوبت، افزایش ماندگاری و…. استفاده می‌شود. 

دستگاه بسته بندی چیست؟
دستگاه بسته بندی

مزایای استفاده از دستگاه بسته بندی (چرا به راهنمای خرید دستگاه بسته بندی نیاز دارید؟)

در دهه‌های گذشته که تعداد محدودی از تولیدکنندگان نیازهای مردم را برطرف می‌کردند، پرداختن به مبحث بسته بندی اهمیت کمتری داشت. اما امروزه بازار پر رقابتی برای تمامی محصولات به وجود آمده است. همین موضوع موجب شده است تولیدکنندگان علاوه بر پرداختن به کیفیت محصول تولیدی، روی بسته بندی آن‌ها نیز متمرکز شوند. بسته بندی اولین و اصلی‌ترین فاکتوری است که محصول را به خریدار معرفی می‌کند. از این رو اهمیت دادن به آن با افزایش فروش و جلب رضایت مشتری همراه است. با توجه به مطالب بالا مزایای استفاده از دستگاه بسته بندی را می‌توان اینگونه طبقه بندی کرد:

محافظت از محصول

با استفاده از دستگاه بسته بندی می‌توان یک لایه حفاظتی روی محصول ایجاد کرد. این لایه حفاظتی محصول را در برابر عوامل جوی، گرد و خاک، رطوبت و… محافظت می‌کند. بنابراین می‌توان مدعی شد که استفاده از بسته بندی مناسب به نوعی تضمین کننده پایداری کیفیت و طول عمر محصول است. همچنین اگر محصول شکستنی باشد، یک بسته بندی محکم می‌تواند از وارد شدن ضربه به محصول از شکستن آن جلوگیری کند.

افزایش فروش 

بسته بندی محصول نوعی کاتالوگ برای محصول نیز به شمار می‌رود. هر محصولی دارای شناسنامه‌ای است که لازم است اطلاعات آن در اختیار مشتری قرار گیرد. روی بسته بندی می‌توان اطلاعات لازم را گنجاند. علاوه بر این استفاده از یک بسته بندی زیبا و خاص شرایطی را برای برندسازی فراهم می‌کند. به بیان دیگر بسته محصول، نماد محصول در ذهن خریدار می‌شود. 

در نهایت نباید از این واقعیت غافل شد که زیبایی ظاهری بیش از هر مبحث دیگری نظر مشتریان را به خود جلب می‌کند به همین دلیل بسیاری از تولیدکنندگان در جهت جلب رضایت مشتری و انجام تبلیغات غیر مستقیم، از ظروف ماندگار برای بسته بندی محصولات خود استفاده می‌کنند. این امر موجب باقی ماندن ظرف بسته بندی در خانه خریدار و تحریک آن برای تکرار خرید می‌شود.

افزایش نظم

با  استفاده از دستگاه بسته بندی می‌توان به محصول نظم بخشید. بدون شک استفاده از دستگاه بسته بندی اولیه برای بسیاری از محصولات به خصوص مایعات و مواد پودری الزامی است. اما دستگاه بسته بندی ثانویه اصولا برای نظم بخشیدن و یکپارچه کردن محصولات استفاده می‌شود. این امر مانع از پراکندگی محصولات می‌شود.

زیبایی ظاهری 

دستگاه بسته بندی شرایطی را فراهم می‌کند که فارغ از ماهیت محصول، محصول زیبا و شکیل به نظر آید. هر چه طراحی بسته بندی حرفه‌ای‌تر صورت گرفته باشد در جلب نظر مشتری موفق‌تر عمل می‌کند. استفاده از بسته بندی غیرحرفه‌ای به راحتی می‌تواند کیفیت محصول را زیر سوال ببرد. 

تبلیغات

استفاده از دستگاه بسته بندی برای ایجاد یک لایه خارجی شکیل و منظم می‌تواند مبلغ خوبی برای محصول باشد. سالانه تمامی تولیدکنندگان هزینه‌ زیادی را صرف تبلیغات محصول خود می‌کنند اما از شیوه‌های تبلیغاتی ساده و دردسترس همچون استفاده از بسته بندی مناسب غافل هستند. بسیاری از خریداران به صورت غریزی به سمت محصولاتی جلب می‌شوند که ظاهر زیباتری دارند. 

دستگاه سیل لیوان
دستگاه سیل لیوان

آشنایی با انواع دستگاه بسته بندی (راهنمای خرید دستگاه بسته بندی به تفکیک هر دستگاه)

از دستگاه بسته بندی می‌توان برای بسته بندی محصولات مختلف استفاده کرد. تنوع بالای محصولات عرضه شده موجب افزایش تنوع دستگاه‌های بسته بندی شده است. با توجه به مطالب ذکر شده، تقسیم‌بندی این دستگاه‌ها به شرح زیر است: 

دستگاه بسته بندی پرکن 

دستگاه بسته بندی پرکن وظیفه‌ دارد که مواد مختلف را به درون ظرف آن‌ها منتقل کنند. عملکرد این دستگاه علیرغم ظاهر ساده، دارای پیچیدگی‌های خاص خود است. به طور مثال برای پر کردن ظروف با مواد سمی در نظر گرفتن برخی نکات ایمنی حیاتی است. بنابراین در انتخاب این دستگاه‌ نیز لازم است به نوع ماده اولیه توجه شود. این دستگاه بسته بندی انواع مختلفی همچون دستگاه پرکن حجمی و پودری، دستگاه پرکن توزینی، دستگاه پرکن گرانولی، دستگاه ساشه مدادی، دستگاه پرکن خطی مایعات، دستگاه پرکن مایعات روتاری و  دستگاه پرکن مایعات غلیظ دارد. 

دستگاه بسته بندی دربند

در صنعت صنایع غذایی در جهت بستن درب محصولاتی همچون دوغ، نوشابه، کنسرو و… از دستگاه بسته بندی دربند استفاده می‌‌شود. با استفاده از این دستگاه می‌توان به طور کامل درب مواد غذایی را کیپ کرد تا مانع از ورود هوا و عوامل آلوده‌کننده شد. لازم به ذکر است عدم ورود هوا به درون بسیاری از مواد غذایی، عمر مفید آن‌ها را چندین برابر می‌کند. 

دستگاه بسته بندی سلفون از زیر و سلفون از رو 

در جهت بسته بندی برخی از محصولات به خصوص محصولات غذایی همچون لواشک، بستنی، کلوچه و… از دستگاه بسته بندی سلفون از زیر یا سلفون از رو استفاده می‌شود. در این شیوه بسته بندی به منظور حفاظت و رعایت نکات بهداشتی رو و زیر محصول سلفون کشیده می‌شود. در تولید تیراژ بالا نمی‌توان اینگونه پوشش‌های سلفونی را دستی ایجاد کرد پس برای آن‌ها دستگاه‌های مخصوصی طراحی شده است. به این دستگاه‌ها دستگاه سلفون کش نیز گفته می‌شود. 

دستگاه سیل القایی 

دستگاه بسته بندی سیل القایی برای بسته بندی ظروف شیشه‌ای و پلاستیکی کاربرد دارد. این دستگاه به صورت اتوماتیک و دستی به بازار عرضه شده است. نوع دستی آن برای کارگاه‌ها و تولیدی‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد اما نوع اتوماتیک برای کارخانه‌ها کارایی دارد. دستگاه سیل القایی مواد ترموپلاستیک که منعطف و نرم هستند را به یکدیگر می‌چسباند. در برخی از بسته بندی‌ها از سرپوش کاغذ، موم چسب و فویل آلومینیم نیز استفاده می‌شود. 

دستگاه سیل القایی در دستگاه های بسته بندی

دستگاه سیل لیوان

دستگاه سیل لیوان بیشتر در آبمیوه فروشی‌ها برای بستن و آب بندی کردن درب لیوان‌ها کاربرد دارد. این دستگاه با استفاده از حرارت، یک لایه سلفون یا نایلون (که به آن رول سیل لیوان گفته می‌شود) را روی درب لیوان چسبانده و آن را آب بندی (سیل) می‌کند. بدین ترتیب علاوه بر جلوگیری از بیرون ریختن محتویات لیوان، از ورود گرد و غبار و آلودگی به داخل لیوان نیز جلوگیری می‌شود. دستگاه سیل لیوان دارای مدل‌های دستی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک است که هرکدام عملکرد متفاوتی دارند و برای سیل لیوان در تیراژهای مختلفی قابل استفاده هستند.

دستگاه بسته بندی سیل

دستگاه بسته بندی سیل به بسته بندی مواد غذایی همچون سالاد، میوه، شکلات و… متناسب با ظرف تعریف شده برای آن‌ها کمک می‌کند. عملکرد این دستگاه متفاوت از دستگاه سیل القایی است. اما مانند دستگاه سیل القایی از خارج شدن مواد غذایی داخل ظرف جلوگیری نموده و از ورود آلودگی جلوگیری می‌کند.

دستگاه بسته بندی چای و دمنوش

دستگاه بسته بندی مخصوص چای و دمنوش بسته به نوع بسته بندی مورد نظر متفاوت خواهد بود. به طور مثال برای تولید تی بگ باید دستگاه بسته بندی جداگانه‌ای تهیه کرد. همچنین برای بسته بندی چای کیلویی نیز لازم است یک دستگاه دیگر خریداری شود. در نهایت هر دو محصول در جعبه قرار می‌گیرند. پس برای این مرحله نیز باید دستگاه جداگانه‌ای تهیه شود. 

دستگاه بسته بندی شیرینگ پک 

به منظور بسته بندی انواع کارتن‌، مواد غذایی، ظروف یکبار مصرف و… از دستگاه شیرینگ پک استفاده می‌شود. با کمک این دستگاه یک پوشش پلاستیکی روی محصول قرار می‌گیرد که موجب محافظت از محصول در برابر رطوبت و عوامل آلوده کننده می‌شود. 

دستگاه بسته بندی خشکبار و حبوبات

دستگاه بسته بندی مخصوص خشکبار و حبوبات از جمله دستگاه‌هایی است که مورد توجه تمامی کسب و کارهای خانگی یا کارخانه‌ای قرار گرفته است. بسیاری از افراد خانه‌دار با کمک این دستگاه می‌توانند محصولات فله‌ای را در بسته‌ بندی‌های منظم قرار دهند. مدل‌های پیشرفته‌تر این دستگاه در کارخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.   

دستگاه لیبل زن 

در مسیر بسته بندی محصولات مختلف لازم است در کنار دستگاه بسته بندی از دستگاه لیبل زن نیز استفاده شود. روی لیبل مشخصات کلی و دانستنی‌های لازم در خصوص محصول ارائه می‌شود. همچنین لیبل هر محصولی بیانگر برند تعریف شده برای آن است. با توجه به مطالب ذکر شده فارغ از نوع دستگاه بسته بندی لازم است حتما دستگاه لیبل زن تهیه شود.

دستگاه تاریخ زن
دستگاه تاریخ زن

دستگاه تاریخ زن 

بعد از اتمام مرحله بسته بندی محصولات لازم است که روی آن‌ها تاریخ، قیمت و بارکد مشخص شود. همچنین لازم است که تاریخ تولید و انقضاء مواد غذایی روی آن‌ها درج شود. از این رو خرید دستگاه تاریخ زن الزامی است. دستگاه تاریخ زن انواع مختلفی دارد که هر تولید کننده ای بر حسب نیاز خود می‌تواند دست به انتخاب زند.

به طور مثال برای تیراژ‌های کم یا محصولات بزرگ استفاده از دستگاه تاریخ زن غلطکی توصیه می‌شود. این دستگاه دستی است به همین دلیل حمل و نقل و استفاده از آن آسان است. برای تیراژهای بالاتر بهتر است از دستگاه تاریخ زن حرارتی استفاده شود. دستگاه تاریخ زن پدالی به صورت نیمه اتوماتیک عمل می‌کند. دستگاه تاریخ زن اتوماتیک نیز برای تیراژهای بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه جت پرینتر

دستگاه جت پرینتر نوعی دستگاه تاریخ زن است که به دو صورت دستی و اتوماتیک موجود است. این دستگاه تفاوت‌های با دستگاه‌های تاریخ زن حرارتی دارد. برای مثال دستگاه تاریخ زن حرارتی تنها قابلیت چاپ روی بسته خالی محصولات را دارد اما دستگاه جت پرینتر در هر حال می‌تواند روی بسته بندی عملیات چاپ را انجام دهد. همچنین دستگاه تاریخ زن حرارتی روی برخی از جنس‌ها قابلیت چاپ دارد در صورتی که دستگاه جت پرینتر تقریبا روی هر بسته‌ای می‌تواند چاپ بزند. همچنین دستگاه‌های جت پرینتر دارای حافظه داخلی هستند و توانایی چاپ هرطرحی که شما بتوانید در حافظه آن تعریف کنید را دارد.

راهنمای خرید دستگاه بسته بندی 

خریداران در هنگام خرید دستگاه بسته بندی با تعداد زیادی دستگاه با برندهای مختلف مواجه می‌شوند. این امر برایندی جزء سرگردانی آن‌ها ندارد. از این رو لازم است قبل از اقدام به خرید فاکتورهای زیر مورد بررسی قرار گیرند تا انتخاب صورت گرفته مطابق با نیاز باشد. 

هدف از خرید دستگاه بسته بندی 

در قدم اول لازم است هدف از خرید دستگاه بسته بندی مشخص شود. برای مشخص کردن هدف لازم است به سوالات زیر پاسخ داده شود.

  • چه نوع محصولی قرار است بسته بندی شود؟
  • فضای در نظر گرفته شده برای دستگاه بسته بندی چقدر است؟
  • محل نصب تا چه ولتاژی قادر به تامین برق مورد نیاز دستگاه است ؟

بسته بندی مورد نظر 

در انتخاب دستگاه بسته بندی، نوع بسته بندی مورد نظر نقش مهم و تعیین کننده‌ای را ایفا می‌کند. پس در وهله اول باید نوع ظرف یا لفاف انتخاب شود تا متناسب با آن بتوان بهترین دستگاه را انتخاب کرد. نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، اندازه ظرف، کارتن و… است. سایز و ابعاد ظرف بسته بندی باید متناسب با ابعاد دستگاه باشد. 

سرعت و ظرفیت بسته بندی 

هر دستگاه بسته بندی دارای ظرفیت تولید و سرعت تعریف شده‌ای است. لازم است بر اساس تیراژ تولید روزانه سرعت و ظرفیت تولید سنجیده و مطابق با آن دستگاه بسته بندی انتخاب شود. به طور مثال شرکت‌های نوبنیاد که میزان تولید و فروش آن‌ها محدود است نیازی به استفاده از دستگاه بسته بندی پیشرفته و گران قیمت ندارند. آن‌ها می‌توانند با استفاده از دستگاه‌های ساده که ظرفیت تولید محدودی دارند اقدام به بسته بندی محصولات خود کنند. 

قیمت دستگاه بسته بندی 

قیمت دستگاه بسته بندی از جمله فاکتورهای مهم دیگری است که قبل از اقدام به خرید باید مورد توجه قرار گیرد. هر تولیدکننده و کارخانه‌داری بر اساس هزینه‌های جاری و میزان درآمد، برای تجهیزات مختلف بودجه خاصی را در نظر می‌گیرد. پس در انتخاب دستگاه بسته بندی لازم است بودجه در نظر گرفته شده نیز مورد توجه قرار گیرد. با این حال برای بررسی قیمت انواع دستگاه می‌توانید به صورت رایگان از ما مشاوره بگیرید. 

شماره تماس مشاوره رایگان برای دریافت راهنمای خرید دستگاه بسته بندی 

📞 09031191789 📞 

محل قرار گیری در خط تولید 

دستگاه بسته بندی را باید متناسب با محل قرارگیری آن انتخاب کرد. به طور مثال در یک کارخانه یک دستگاه بسته بندی موظف است محصولات را در بسته‌های کوچک قرار دهد، بعد از آن بسته‌های کوچک‌تر در بسته‌های بزرگ‌‎‎‌تر قرار می‌گیرند و در نهایت ممکن است محصولات نهایی در یک کارتن گنجانده شوند. بنابراین در هر کدام  از مراحل زیر به یک دستگاه جهت بسته بندی محصول نیاز است. 

سخن پایانی 

دستگاه بسته بندی دارای انواع مختلفی است که در بخش قبل به صورت اجمالی به برخی از آن‌ها اشاره شد. با توجه به اینکه صنعت بسته بندی موجب گرم شدن بازار رقابت محصولات مختلف با یکدیگر شده است لازم است که به این مقوله توجه ویژه‌ای شود. همچنین لازم است بسته به نوع محصول و شرایط تولید یک انتخاب منطقی و باصرفه صورت گیرد. در نهایت نباید از جنبه زیباشناختی محصولات غافل شد. هرچه طراحی مدرن‌تر و زیباتر باشد بدون شک محصول نهایی مشتری پسندتر خواهد بود. برای تبدیل کردن مشتریان موقتی به مشتریان وفادار و دائمی لازم است علاوه بر کیفیت به ظاهر محصولات نیز توجه شود.

آنچه در این مقاله میخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *