دستگاه بسته بندی برنج :

بسته بندی برنج

در مقیاس کارگاهی :

برای بسته بندی برنج می توان ار دستگاه های مختلفی استفاده کرد.اما مسئله ای که برای افزایش سرعت کار بسته بندی حائز اهمیت است طریقه ی وزن کردن این ماده غدایی می باشد.در زیر شیوه ی کار کردن این دستگاه ها به ترتیب از روش ارزان و سخت تر تا روش گرانتر و ساده تر شرح داده شده است :

بسته بندی برنج با دستگاه دوخت ریلی:

همیشه روش ارزان تر برای بسته بندی اینگونه محصولات استفاده از دستگاه های دوخت می باشد. در این روش ابتدا باید مقدار برنج مورد نظر را در کیسه بریزید.و توسط ترازو به صورت جداگانه وزن کنید و در نهایت توسط دستگاه دوخت ریلی، سر کیسه را دوخت بزنید. اما نکته ای که باید در اینجا اشاره کنیم این است که اگر کیسه ی شما از جنس پلاستیک است می توانید از این دستگاه استفاده کنید. در غیر این صورت (در صورت پارچه ای بودن) از دستگاه دیگری باید استفاده شود که در قسمت پایین توضیح داده شده است.

دستگاه دوخت کیسه مواد:

در استفاده از این دستگاه هم ابتدا باید برنج مورد نظرتان را جداگانه وزن کنید.و سپس توسط دستگاه دوخت کیسه مواد سر کیسه را دوخت بزنید. قدرت دوخت این دستگاه نسبت به دوخت ریلی بالاتر است.در صورتی که وزن کیسه برنجتان بالای 10 کیلو می باشد بهتر از این دستگاه دوخت استفاده نمایید.

بسته بندی برنج
بسته بندی برنج

دستگاه گونی دوز:

از این دستگاه دوخت برای دوخت سر کیسه های پارچه ای مانند گونی استفاده می شود. در این شیوه هم مقدار برنج مورد نظر را وزن کرده و داخل گونی می ریزید و در نهایت سر کیسه را با استفاده از دستگاه دوخت گونی، می دوزید.

بسته بندی برنج
بسته بندی برنج

در مقیاس کارخانه ای :

دستگاه پرکن نیمه اتوماتیک توزین:

روش کاربردی تر و البته کمی گرانتر برای بسته بندی برنج ، استفاده از این دستگاه می باشد. برنج ها وارد مخزن دستگاه پرکن می شوند (به صورت دستی و یا با استفاده از بالابرهای مخصوص) سپس به وسیله ی ترازوی موجود در دستگاه، توزین می شوند و در داخل کیسه ای که توسط شخصی زیر مخزن نگه داشته شده است پر می شوند. حال در این مرحله اگر کیسه پلاستیکی است، می توان از دستگاه دوخت ریلی یا دوخت کیسه مواد استفاده کرد در غیر این صورت از دستگاه گونی دوز برای دوخت سر گونی استفاده می کنیم.

دستگاه پرکن اتوماتیک توزین:

شیوه اتوماتیک بسته بندی برنج با استفاده از این دستگاه انجام می شود.برنج ها داخل مخزن دستگاه می شوند و به وسیله ی ترازوی تعبیه شده در این دستگاه توزین می شوند. در این دستگاه یک بخشی وجود دارد که طاقه ی تک لا در آن قرار گرفته و نایلون را به صورت تک لا وارد بخش دیگری به نام یقه می کند. تا حالت استوانه ای شکل به خود بگیرد و یک غلتک داغ در کنار این نایلون استوانه ای شکل قرار دارد که دائما در حال چرخش است.و وقتی نایلون حالت موردنظر را به خود گرفت لبه هایی که روی هم قرار گرفتند را دوخت می زند بعد از آن قسمت بالایی کیسه دوخت می خورد. همیشه اولین کیسه غیر قابل استفاده می شود چرا که این دستگاه بالای کیسه (قسمت پایینی کیسه ی بعدی) را دوخت می زند. در نهایت برنج ها وارد کیسه شده و قسمت بالایی کیسه دوخت خورده و کات می شود و کیسه برنج از چرخه بسته بندی خارج می شود.