بسته بندی مواد دارویی پودری

دستگاه بسته بندی مواد دارویی پودری :

در مقیاس کارگاهی :

دستگاه پرکن نیمه اتوماتیک توزین دار :

در بسته بندی مواد دارویی پودری می توان از انواع دستگاه پرکن استفاده نمود که در اینجا به شرح نوع نیمه اتوماتیک توزین دار آن می پردازیم . در این روش مواد دارویی که به صورت پودر هستند وارد مخزن دستگاه شده و از آنجا در روی ترازوها قرار می گیرند تا عملیات توزین انجام شود سپس وارد کیسه ی موردنظر که توسط شخصی زیر دهانه ی خروجی مخزن نگه داشته شده است می شوند. در نهایت برای اینکه مراحل بسته بندی را تکمیل کنیم نیاز به یکی از انواع دستگاه دوخت خواهیم داشت تا سر کیسه ها را دوخت بزنیم که بهترین گزینه استفاده از دستگاه دوخت ریلی می باشد تا افزایش سرعت عمل و نهایتا تعداد بسته بندی را حاصل شود.

دستگاه پرکن نیمه اتوماتیک حجمی :

نوع دیگری از دستگاه های پرکن که برای بسته بندی اینگونه مواد پودری مورد استفاده قرار می گیرد پرکن حجمی می باشد. در این شیوه به جای ترازو از قالب های مخصوص ( پیمانه )جهت اندازه گیری استفاده می شود به این صورت که مواد پودری از مخزن دستگاه وارد قالب شده و به میزانی که در برنامه دستگاه تنظیم شده است قالب را پر می کند و سپس عملیات پر شدن متوقف شده و یک کیسه توسط شخص در زیر قالب نگه داشته می شود تا از محتوای داخل قالب پر شده و قالب کاملا خالی شود ( زیر پیمانه ها یک پولک فلزی قرار گرفته که به محض رسیدن به نقطه ای که باید محتویات داخل آن ها تخلیه شود پولک کنار رفته و پودرها از قالب خارج و وارد کیسه می شوند) .نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که این نوع دستگاه ها از تعداد سه قالب به بالا تشکیل شده اند و دائما در حال چرخش هستند تا عملیات پر شدن و خالی شدن بدون وقفه انجام گیرد یا به عبارتی در لحظه ای یک قالب در حال پر شدن و قالبی دیگر در حال تخلیه ی محتویات داخل خود است .

بسته بندی مواد دارویی پودری
بسته بندی مواد دارویی پودری

در مقیاس کارخانه ای :

دستگاه پرکن اتوماتیک توزین دار :

در این شیوه از بسته بندی مواد دارویی پودری ، مواد از طریق بالابر و یا اتصال به خط تولید وارد مخزن دستگاه شده و سپس توسط ترازو وزن می شوند. در مرحله ی بعد یک لایه ی تک لا که کنار مخزن دستگاه وجود دارد نایلون را وارد بخشی به نام یقه می کند و به آن حالت استوانه ای شکل می دهد وقتی دو لبه ی نایلون روی هم قرار گرفت توسط غلتک های داغی که کنار آن ها در حال چرخش هستند به هم دوخته می شوند ، سپس سر کیسه هم دوخته شده و در نهایت زیر مخزن دستگاه قرار می گیرند و به میزان تعیین شده در برنامه دستگاه که وزن شده است ، مواد دارویی وارد کیسه می شوند و در نهایت سر دیگر آن هم دوخته شده و از چرخه ی بسته بندی خارج می شود.

دستگاه پرکن اتوماتیک حجمی :

در روش پرکن حجمی به جای استفاده از ترازو برای اندازه گیری مواد دارویی از پیمانه یا قالب های مخصوص استفاده می شود. در این شیوه مواد از مخزن دستگاه وارد پیمانه می شوند ( حجم پیمانه ها از قبل تعیین شده اند ) و زمانی که یک پیمانه پر شد قالب ها می چرخند تا پیمانه ی بعدی نیز زیر مخزن قرار گیرد و پر شود و قالبی هم که قبلا پر شده به نقطه ای می رسد که زمان تخلیه ی آن می باشد به ترتیب این چرخه ادامه دارد.در جایی که مواد دارویی باید از پیمانه خارج شوند یک طاقه ی تک لا قرار گرفته که نایلون را ئارد بخشی به نام یقه می کند تا حالت استوانه ای شکل گرفته و دو لبه روی هم قرار گرفته ی نایلون ها توسط غلتک ها ی داغ که دائما در چرخش هستند دوخته می شوند و سپس یک سر کیسه دوخته شده و زیر قالب های آماده برای تخلیه قرار می گیرند و در نهایت کیسه ها از مواد دارویی پر شده و سر دیگر کیسه هم دوخت خورده و از چرخه ی بسته بندی خارج می شوند.