دستگاه بسته بندی صنعتگران | فروش دستگاه های بسته بندی

واحد فروش 66941540-021

دستگاه پرکن پودری چیست؟

دستگاه پرکن پودری چیست؟ راهنمای خرید دستگاه پرکن پودری 

لطفا رای بدهید

بخشی از فراورده‌ها و محصولاتی که ما در زندگی روزمره خود مورد استفاده قرار می‌دهیم در دسته مواد پودری جای می‌گیرند. اندازه کوچک در کنار وزن پایین مواد پودری، امکان پراکندگی و افزایش پرتی آنها را افزایش داده است. از طرف دیگر بسته بندی این مواد مستلزم صرف دقت بالایی است به همین دلیل روند بسته بندی آنها زمانبر است. با توجه به مطالب ذکر شده، بسته بندی مواد پودری به یک دغدغه جدی برای تولید کنندگان تبدیل شده است. در بازار طیف وسیعی از دستگاه پرکن پودری عرضه شده است که استفاده از آنها موجب سرعت یافتن روند بسته بندی این مواد شده است. همچنین بر اساس متریال و تجهیزات بکار رفته، برای هر کدام از آنها کاربرد متفاوتی تعریف شده است. با توجه به اینکه اطلاعات جامعی در خصوص این دستگاه‌ها وجود ندارد، این مقاله به این مبحث مهم اختصاص یافته است. 

بهترین دستگاه پرکن پودری

مواد پودری چیست؟

ماحصل خرد کردن، ریز کردن یا تجزیه مواد جامد تولید پودر است. پودر از ذرات بسیار ریزی تشکیل شده است که در لابه‌لای آنها هوا و رطوبت قرار گرفته است. پودر به عنوان ماده خام اولیه، محصول میانی فرایند و محصول نهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد بنابراین از نظر اندازه و کاربرد تنوع بسیار بالایی دارد.  همین امر موجب شده است در هنگام انتخاب دستگاه پرکن پودری توجه به نوع ماده اولیه و ابزار و درایوها اهمیت ویژه‌ای یابد. علاوه بر این لازم است به فاکتورهای زیر نیز توجه ویژه‌ای شود:

  • وزن پر کننده
  • میزان سطح دقت
  • میزان دوز مصرفی
  • ویژگی محصولات
  •  و ….

انواع دستگاه پرکن پودری 

ظرفیت تعریف شده برای دستگاه پرکن پودری متفاوت است به طور مثال بسته به طول دهانه، این ظرفیت می‌تواند بین 2 گرم تا 2 کیلوگرم متغیر باشد. این دامنه وزن متفاوت دستگاه، موجب تقسیم‌بندی آن در دسته‌های مختلفی شده است. از طرف دیگر نوع پودر، میزان دقت مورد نظر، نوع ظرف و … نیز می‌تواند موجب تمایز این دستگاه‌ها از یکدیگر شود. با توجه به مطالب ذکر شده می‌توان این دستگاه را به صورت زیر تقسیم‌بندی کرد:

تقسیم بندی دستگاه پرکن پودری بر حسب وزن و حجم 

شیوه عملکرد این دستگاه پرکن پودری به صورت فله‌ای است. یعنی بسته به حجم ظرف، پودر منتقل می‌شود. اگر برای هر ظرف مقدار مشخصی پودر در نظر گرفته شده باشد لازم است در ابتدا مقدار پودر مورد نیاز توزین و سپس به دستگاه منتقل شود. بعد از پر کردن ظرف، ظرف پر شده بر روی نقاله‌ای با سرعت کم یا متوسط قرار می‌گیرد تا مرحله بسته بندی آن پشت سر گذاشته شود.

معرفی دستگاه پر کن پودر

 دستگاه بسته بندی مورد استفاده در این مرحله بسته به نوع بسته بندی مورد نظر و همچنین ظرف مورد استفاده متفاوت است. به طور مثال امکان استفاده از  دستگاه شیرینگ پک و دستگاه سیل القایی وجود دارد. لازم به ذکر است مواد پودری نیز دارای بارکد، تاریخ تولید، تاریخ انقضا و قیمت مشخصی هستند بنابراین لازم است با استفاده از دستگاه تاریخ زن اطلاعات مذکور بر روی بسته بندی نهایی قید شود. 

[irp posts=”3856″ name=”دستگاه شیرینگ ارزان و انواع آن”]

[irp posts=”10908″ name=”دستگاه شیرینگ چیست؟”]

 از دستگاه پرکن پودری حجمی برای بسته بندی موادی همچون قهوه، آرد، کاکائو، ادویه، آرد، پودر لباسشویی، پودر شیمیایی و … استفاده می‌شود. همچنین این دستگاه دارای دو تقسیم‌بندی کلی است که در ادامه به آنها پرداخته می‌شود. 

  • قوطی پر کن: دستگاه قوطی پر کن در زیر مجموعه دستگاه پرکن پودری حجمی می‌گنجد. این دستگاه دارای یک بالابر است که مقدار مشخصی پودر در آن ریخته می‌شود. بالابر، پودر را به سمت مخزنی که وظیفه پر کردن قوطی‌ها را دارد، منتقل می‌کند. در نهایت هر قوطی بر حسب وزن پودری که برای آنها در نظر گرفته شده است پر و به بخش بسته بندی منتقل می‌شود. 
  • کیسه پر کن: این دستگاه را برحسب حجم و وزن مواد می‌توان در دو دسته ساشه پرکن و یا کیسه پرکن قرار دارد. ساشه برای حجم‌های کم یعنی حدود 50 گرم کارایی دارد. اما از دستگاه کیسه پر کن برای پر کردن کیسه‌های سیمان، آرد، کود شیمیایی، مواد گرانولی به دو صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک استفاده می‌شود.  کنترل عملکرد این دستگاه به وسیله‌ی سیستم کنترل PLC  یا نمایشگر لمسی صورت می‌گیرد. همچنین این دستگاه مجهز به سیستم‌های جانبی همچون دستگاه کیسه پرکن توزین دار، عیب یاب اتوماتیک و سیستم ثبت اطلاعات به شکل روزانه یا ماهانه است. در نهایت به منظور نهایی کردن مرحله بسته بندی، ظرف پر شده به سمت سیستم دوخت و سردوزی منتقل می‌شود. لازم به ذکر است ممکن است بر حسب نیاز از سایر دستگاه‌های بسته بندی همچون دستگاه شیرینگ پک، دستگاه سیل القایی و دستگاه تاریخ زن استفاده شود. 

تقسیم بندی دستگاه پودر کن بر حسب عملکرد 

شیوه عملکرد دستگاه پرکن پودری موجب متمایز شدن ویژگی‌های آنها از یکدیگر می‌شود. بنابراین با توجه به نوع عملکرد دستگاه می‌توان تقسیم‌بندی‌های زیر را داشت:

 

  • دستگاه پرکن پودری دستی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک: این تقسیم‌بندی بر اساس میزان دخالت انسانی در فرایند پر کردن ایجاد می‌شود. در روش دستی لازم است یک اپراتور همواره حاضر باشد و بر روند وزن کردن و درستی عملیات نظارت داشته باشد. اما در دستگاه نیمه اتوماتیک میزان دخالت اپراتور به حداقل ممکن می‌رسد. در واقع زمانی از نیروهای انسانی استفاده می‌شود که دستگاه دچار خطا و یا مشکل شود. اما در دستگاه پرکن پودری اتوماتیک تمامی مراحل وزن‌کشی، پر کردن، بسته‌بندی و مهر و موم کردن به صورت کاملا اتوماتیک و بدون دخالت نیروی انسانی انجام می‌شود. 
  • دستگاه پرکن پودری تک نازل و دونازل: اندازه ذرات پودر بر روی نوع دستگاه پرکن پودری موثر است. از دستگاه تک نازله برای مواد کاملا پودر استفاده می‌شود اما از دستگاه دو نازله می‌توان برای بسته بندی پودرهای با دانه بزرگ یا گرانول نیز استفاده کرد. این دستگاه به دو صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک موجود است. 

نکات مهم خرید دستگاه پرکن پودری

دستگاه پرکن پودری دارای انواع مختلفی است به همین دلیل افرادی که قصد خرید آنها را دارند لازم است که بر حسب نیاز خود دست به انتخاب زنند. همچین در نظر گرفتن فاکتورهای زیر می‎‌تواند به داشتن یک انتخاب مناسب کمک شایانی کند.

 

  • لازم است به مکانیزم کنترل دستگاه توجه ویژه‌ای شود زیرا دستگاه را باید بتوان به راحتی کنترل و برنامه‌ریزی کرد. 
  • نکته دیگری که در انتخاب دستگاه پرکن پودری باید مورد توجه قرار گیرد حجم تولید است. اگر میزان تولید محدود است نیازی به خرید دستگاه نیمه اتوماتیک یا تمام اتوماتیک نیست.
  • سرعت خط تولید و میزان سرعت و زمان در نظر گرفته شده برای پر کردن ظرف از دیگر فاکتورهای مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. لازم است سرعت دستگاه منتخب با نرخ تولید همخوانی داشته باشد. 
  • مکانیزم بکار رفته در دستگاه عملکرد آن را تعیین می‌کند. بسته به نیاز لازم است که مکانیسم‌های جانبی دستگاه نیز مد نظر قرار داده شود. 
  • جنس دستگاه از دیگر فاکتورهای مهم دیگری است که باید مورد بررسی قرار گیرد. جنس دستگاه پرکن پودری باید در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت داشته باشد. همچنین نوع ماده و وزن بسته‌ها بر جنس دستگاه موثر است. جنس دستگاه برای مواد یا بسته‌های سنگین باید مقاومت بسیار بالایی داشته باشد. 
  • به منظور بالا رفتن دقت دستگاه بهتر است دستگاه به تجهیزاتی همچون سنسورها، تایمر و کنترل پرکن مجهز باشد. 
  • با توجه به اینکه احتمال بروز خطا در هر دستگاهی وجود دارد لازم است در هنگام خرید به میزان خطای تعریف شده برای آن توجه شود. خطای کمتر منجر به افزایش کیفیت کار می‌شود. 
  • با توجه به نوع محصول و حجم در نظر گرفته شده برای آن لازم است که حجم قیف به درستی سنجیده شود. 
  • هرچه دستگاه دامنه وسیع‌تری از حجم را پوشش دهد بهتر است. پس توجه به این فاکتور نیز الزامی است. 
  • میزان مصرف برق دستگاه باید متناسب با هزینه‌های تولید باشد. بهتر است از دستگاه‌هایی که مصرف برق محدود و بهصرفه دارند استفاده شود. 
  • وجود گارانتی به نوعی تضمین کننده کیفیت محصول است. همچنین بودن آن موجب طیف خاطر مصرف کننده می‌شود. پس بهتر است در انتخاب دستگاه به وجود گارانتی دقت شود. 

چگونه می‌توان عمر دستگاه پرکن پودری را افزایش داد

دستگاه پرکن پودری نیز همچون سایر دستگاه‌ها عمر مفید مشخصی دارد. این عمر مفید می‌تواند با اجرای تکنیک‌های زیر افزایش یابد. 

 

قیمت دستگاه پرکن پودری

1-خشک شدن قسمت‌های متحرک دستگاه موجب افزایش فرسایش، خوردگی و کاهش عمر مفید دستگاه می‌شود. پس قبل از روشن کردن و به حرکت درآوردن دستگاه لازم است بخش‌های مختلفی همچون دنده‌ها، تسمه‌ها و سایر قسمت‌های متحرک روغنکاری شود. بهتر است برای روغن کاری دوره‌های زمانی مشخصی در نظر گرفته شود. 

2-دومین نکته‌ای که می‌تواند به افزایش عمر مفید دستگاه کمک کند، تمیز سازی آن بعد از هر شیفت کاری است. علت این امر به خاصیت خورندگی بسیاری از مواد پودری همچون شکر برمی‌گردد. همچنین گرد و خاک ناشی از عملیات نیز می‌تواند عمر مفید دستگاه را کاهش دهد. لازم به ذکر است این تمیزکاری برای قسمت حرارتی دستگاه نیز باید انجام شود. 

3-دستگاه پرکن پودری نیز همچون سایر دستگاه‌ها به سرویس دوره‌ای نیاز دارد. بهتر است به صورت دوره‌ای اتصالات دستگاه مورد بررسی قرار گیرد. همچنین عملیات آچارکشی صورت گیرد. بررسی آب‌بندی و نبود آلودگی در قسمت‌های الکترونیکی دستگاه نیز بسیار مهم است. بهتر است در هنگامی که دستگاه خاموش است، سلامت تسمه‌ها و سایر بخش‌های متحرک مورد بررسی قرار گیرد. 

فاکتورهای موثر بر قیمت دستگاه پرکن پودری

دستگاه پرکن پودری در بازار تنوع قیمتی بسیار بالایی دارد. این قیمت‌گذاری بر اساس تجهیزات و کارایی دستگاه صورت گرفته است. در واقع مشتری موظف است بر اساس میزان کیفیت مورد نظر خود و همچنین انتظاراتی که از دستگاه دارد دست به انتخاب زند. البته بودجه در نظر گرفته شده برای خرید دستگاه نیز بر انتخاب آن اثرگذار است. 

 لازم است به این نکته دقت شود که گران بودن دستگاه پرکن پودری نمی‌تواند دال بر کیفیت بالای آن باشد. برندهای مختلف و معتبری اقدام به ساخت و عرضه این دستگاه کرده‌اند که انتخاب آنها می‌تواند به نوعی تضمین کیفیت محصول باشد. از طرف دیگر شرکت‌های فروش این محصول بخشی را به ارائه مشاوره تخصصی اختصاص داده‌اند. در این بخش به مشتری کمک می‌شود بر حسب نیاز و با کمترین قیمت بهترین انتخاب را داشته باشد. علاوه بر موارد ذکر شده وجود فاکتورهای زیر می‌تواند بر قیمت تمام شده این دستگاه موثر باشد.

بهترین دستگاه پرکن پودری

  • ماده بکاررفته در ساخت این دستگاه از جمله فاکتورهایی است که قیمت محصول را تعیین می‌کند. به طور مثال برای بسته بندی محصولات سنگین و یا تولید بسته‌های سنگین لازم است از دستگاه‌های مقاوم استفاده شود. میزان مواد بکار رفته در ساخت این دستگاه‌ها به مراتب بیشتر و باکیفیت تر است. پس می‌توان انتظار داشت قیمت آنها نیز بالاتر باشد.  
  • سیستم موتوری و تجهیزات بکار رفته در دستگاه از جمله فاکتورهای مهم دیگری است که قیمت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هر چه این تجهیزات پیشرفته‌تر باشد قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. 
  • تعداد نازل‌های دستگاه بر فعالیت موتور اثرگذار است. تعداد بیشتر نازل به معنای افزایش قیمت محصول است.
  • نوع دستگاه، یعنی دستی، نیمه اتوماتیک یا اتوماتیک بودن آن، نیز بر قیمت تمام شده محصول اثر گذار است. بدون شک دستگاه پرکن پودری اتوماتیک گرانتر از دستی است. 
  • نوسانات قیمت ارز از جمله عوامل دیگری است که می‌تواند موجب تغییر در قیمت محصول شود.

سخن پایانی

دستگاه پرکن پودری از جمله دستگاه‌های پرکاربرد صنایع مختلفی همچون صنایع غذایی، دارویی، شیمیایی و … است. این دستگاه موجب متحول شدن نظام بسته بندی محصولات پودری شده است. به همین دلیل می‌توان آن را در دسته دستگاه‌های ضروری کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید جای داد. در واقع تجهیز کارگاه یا کارخانه با این دستگاه موجب سهولت و سرعت یافتن روند بسته بندی شده است. 

 

اما در انتخاب دستگاه پرکن پودری لازم است به نوع ماده پودری توجه شود. همچنین در نظر گرفتن فاکتورهایی دیگری همچون جنس بدنه، اندازه قیف، تعداد نازل‌ها و … نیز می‌تواند به داشتن یک انتخاب درست کمک کند. در نهایت باید گفت استفاده از دستگاه پرکن پودری تنها به استفاده در کارخانه‌ها محدود نمی‌شود بلکه می‌توان از نوع دستی آن در منازل نیز استفاده کرد. بسیاری از خانم‌های خانه‌دار با خرید فله‌ای مواد پودری و بسته‌بندی آن با کمک دستگاه پرکن پودری می‌توانند به خود اشتغالی دست یابند. البته لازم است آنها از تجهیزات دیگر همچون  دستگاه شیرینگ پک، دستگاه سیل القایی و دستگاه تاریخ زن نیز استفاده کنند. 

آنچه در این مقاله میخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *