دستگاه بسته بندی صنعتگران | فروش دستگاه های بسته بندی

واحد فروش 66941540-021

پاکت بسته‌ بندی چیست؟ معرفی انواع پاکت بسته‌ بندی و کاربرد آن

لطفا رای بدهید

راه‌حل‌ها و شیوه‌های مختلفی برای بسته‌بندی محصولات و موادغذایی وجود دارد. طبق نیاز‌ افراد، پاکت‌های بسته‌بندی مختلفی ساخته می‌شوند. در دنیای امروز انسان به انواع پاکت‌های بسته‌بندی برای قراردادن و حمل محصولات خود احتیاج دارد. به همین دلیل این محصول در انواع متنوع و با کاربرد‌های مختلف روانه بازار می‌شود. 

اگر کمی اطلاعات داشته باشید متوجه می‌شوید که در دوران قدیم از پاکت‌های بسته‌بندی، استفاده‌های زیادی می‌کردند. پس استفاده از پاکت‌های بسته‌بندی از دوران قدیم تا به الان مرسوم بوده است. اگر نمیدانید بهترین نوع یا کاربردهای مختلف پاکت بسته‌بندی چیست و می‌خواهید درباره پاکت بسته‌بندی و انواع مختلف و کاربرد‌های آن اطلاعات به دست آورید در ادامه با ما همراه باشید.

پاکت بسته‌ بندی چیست؟

پاکت بسته‌بندی برای نگهداری و حفظ انواع مختلف محصولات غذایی، اشیا، نامه، خشکبار و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این پاکت‌های بسته‌بندی دارای جنس و کاربرد‌های متفاوتی هستند. انواع مختلفی باتوجه‌به کاربرد آن وجود دارد. در این روزها این محصول به دلیل مواد سلولزی ارگانیک به محیط‌زیست آسیب نمی‌رساند. یکی از دلایلی که پاکت‌های بسته‌بندی به یک محصول کارآمد و خوب تبدیل شده است جلوگیری از ورود گردوغبار و رطوبت با حفظ ظاهری زیبا است.یکی از مرسوم ترین انواع بسته‌بندی محصولات، استفاده از دستگاه شیرینگ پک است.

علاوه بر کاربرد‌های مختلف این محصول برای قراردادن محصولات مختلف می‌توان به تأثیر پاکت‌های بسته‌بندی در زیبایی ویترین مغازه‌های مختلف اشاره کرد. پاکت‌های بسته‌بندی در سایز، اندازه و طرح‌های مختلف ساخته شده‌اند.

بهترین پاکت بسته بندی کدام است؟

تولید پاکت‌های بسته‌ بندی

صنعتگران در تولید پاکت‌های بسته‌بندی پیشرفت زیادی را کسب کرده‌اند. آن‌ها این محصولات را به‌گونه‌ای درست می‌کنند که تحمل وزن و کیفیت بالایی داشته باشد. همچنین از مرغوب‌ترین مواد برای تولید پاکت‌های بسته‌بندی استفاده می‌کنند. مشتریان می‌توانند پاکت‌های بسته‌بندی مختلفی را در سایز و اندازه دلخواه خود سفارش دهند. همچنین طرح‌های پیشنهادی مشتریان هم برای تولید‌کنندگان اهمیت زیادی دارد. 

انواع پاکت‌های بسته‌ بندی 

انواع مختلفی از پاکت‌های بسته‌بندی در طرح و اندازه‌های متفاوت در بازار موجود است. هرکدام از این پاکت‌ها کاربرد‌های متفاوتی دارند. انواع پاکت‌های دسته‌بندی عبارت‌اند از:

پاکت بسته‌ بندی بغل کاست

پاکت‌های بسته‌بندی بغل کاست یکی از پرطرف‌دارترین و پرفروش‌ترین پاکت‌ها محسوب می‌شوند. کاغذ کرافت یکی از مواد‌ اولیه این محصول است. همچنین کاغذ کرافت در مقایسه‌ با سایر کاغذ‌ها استحکام بیشتری دارد. این نوع پاکت‌ها به دلیل مقاومت و استحکامی که دارند می‌توانند از محصولات مختلفی که دارای وزن و حجم زیادی هستند نگهداری کنند. همچنین پاکت‌های بسته‌بندی بغل ‌کاست دارای ظاهر زیبایی هستند. این محصول ویژگی‌های مختلفی دارد که شامل:

  • قابلیت چاپ طرح مطابق با سفارش مشتری بر روی این پاکت‌های بسته‌بندی
  • توانایی ایستادن این نوع پاکت‌ها در قفسه و ویترین فروشگاه‌ها
  • استفاده از مواد اولیه طرف‌دار محیط زیست در ساخت این پاکت بسته‌بندی

همچنین پاکت‌های بسته‌بندی بغل‌ کاست کاربرد‌های مختلفی دارند؛ مانند بسته‌بندی آجیل و خشکبار، شیرینی و شکلات، قهوه و چای، قند و شکر، انواع مختلف غذاهای آماده، انواع میوه‌های خشک، زیتون و خیارشور، سبزی خشک و… به همین ترتیب از دستگاه بسته‌ بندی برای بسته‌بندی بهداشتی و سریع این محصولات استفاده می‌شود. 

پاکت بسته‌ بندی سه طرف چسب

پاکت سه طرف چسب هم جزو بادوام‌ترین پاکت‌های بسته بندی به شمار می‌آیند. از ویژگی‌های خوب این نوع پاکت بسته‌بندی این است که می‌توانید آن را به‌آسانی در جیب خود قرار دهید؛ زیرا جای کمی را اشغال می‌کند. همچنین این نوع پاکت بسته‌بندی کاربرد‌های مختلفی دارد؛ مانند بسته‌بندی چای و قهوه، نان، شکر و نمک، غذای حیوانات مختلف، مواد آرایشی و بهداشتی، انواع مختلف میوه‌های خشک شده، کودها و مواد شیمایی و…  در ضمن برای اطمینان از سالم بودن محصول و کسب اطلاعات دیگر، با استفاده از دستگاه تاریخ‌ زن مشخصاتی از قبیل تاریخ تولید و انقضای محصول، سری ساخت، وزن، قیمت و سایر اطلاعات بر روی پاکت‌های بسته‌بندی مختلف ثبت می‌شود.  

پاکت بسته‌ بندی ایستاده

از اصلی‌ترین دلیل استفاده از پاکت‌های بسته‌بندی ایستاده به نمایش گذاشتن محصولات مختلف در ویترین مغازه‌ها با استفاده از این نوع پاکت‌ها است؛ زیرا زیبایی خاصی به قفسه و ویترین مغازه می‌دهد. همچنین این زیبایی خاص باعث جذب مشتری خواهد شد. همچنین از دستگاه سیل القایی برای درزبندی و سیل کردن پاکت‌های مواد غذایی استفاده می‌شود. 

از زیپ یا گره برای راحتی کار با این پاکت بسته‌بندی نیز می‌توان استفاده کرد. پاکت‌های بسته‌بندی ایستاده کاربرد‌های مختلی دارند؛ مانند بسته‌بندی میوه‌های خشک شده، انواع نان، پودرهایی برای درست‌کردن کیک و نان، انواع کودهای شیمایی، سبزیجات و برنج، غلات و…

پاکت بسته‌ بندی پستی

پاکت‌های بسته‌بندی پستی نوعی دیگر از پاکت‌ها هستند که کوچک و ظریف هستند. از این نوع پاکت‌های بسته‌بندی برای ارسال صورت‌حساب‌ها، نامه‌های اداری و انواع پیام‌های رسمی و غیررسمی استفاده می‌شود. این پاکت‌ها عموما دارای حباب ضربه گیر هستند تا در طول رسیدن به مقصد آسیب نبیند.

پاکت‌های بسته بندی پستی در ابعاد و اندازه‌های مختلفی برای محصولات سبک وجود دارند. 

پاکت بسته‌ بندی ساده

بی‌شک تا به حال از شما برای شرکت در مراسم عروسی، تولد و یا نامزدی از طریق دعوت‌نامه در یک پاکت ساده دعوت شده است. همچنین ممکن است افرادی برای هدیه، وجه نقد یا کارت هدیه را انتخاب کنند که آن‌ها را در یک پاکت بسته‌بندی ساده قرار می‌دهند. پاکت ساده همانند پاکت پستی طراحی و تولید می‌شود؛ اما کاربرد‌های متفاوتی دارد و اغلب به‌صورت مستقیم و بدون واسطه تحویل داده نمی‌شود.

پاکت بسته‌ بندی مربعی

پاکت‌های کاغذی مربعی دارای فرم هندسی متفاوتی هستند و در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند. این‌گونه پاکت‌های بسته‌بندی شامل پاکت‌های سی‌دی و دی‌وی‌دی و پاکت‌های بزرگ‌تر برای بسته‌بندی محصولات غذایی است. این نوع پاکت‌های بسته‌بندی همیشه و همه‌جا به‌عنوان بهترین انتخاب مورداستفاده قرار می‌گیرند.

پاکت بسته‌ بندی تجاری

پاکت‌های بسته‌بندی تجاری بزرگ‌تر از پاکت‌های پستی با ساده هستند و برای بسته‌بندی محصولات مختلف استفاده می‌شوند. از کاربرد‌های دیگر این محصول می‌توان به تبلیغات و بازاریابی هم اشاره کرد. همچنین فروشگاه‌های کتاب و محصولات فرهنگی، بوتیک‌ها، قنادی و خشکبار فروشی‌ها و سایر فروشگاه‌ها از این نوع پاکت‌ها همراه با لوگو و مشخصات تجاری خود بهره می‌برند. یکی از جذاب‌ترین پاکت‌ها برای مصرف‌کنندگان پاکت‌های بسته‌بندی تجاری هستند. جالب است بدانید که معمولاً آن‌ها را برای استفاده‌های بعدی هم نگه می‌دارند.

پاکت بسته‌ بندی کتاب و کاتالوگ

پاکت بسته‌بندی کتاب و کاتالوگ همانند پاکت بسته‌بندی تجاری است. با این تفاوت که این نوع پاکت‌ها برای قرارگرفتن و بسته‌بندی کتاب، مجله یا کاتالوگ تولید می‌شوند. 

این نوع پاکت‌ها برای ارسال کاتالوگ‌های تجاری یا محصولات فرهنگی بسیار مناسب هستند. تعداد زیادی از مؤسسات و کسب‌وکار‌ها از پاکت‌های بسته‌بندی کاغذی کتابی برای ارسال خدمات خود یا محصولات مختلف خود برای مشتریان استفاده می‌کنند.

انواع پاکت بسته بندی

انواع پاکت بسته‌ بندی بر اساس جنس

پاکت‌های بسته‌بندی مختلف دارای جنس‌ لایه‌های متفاوتی هستند که عبارت‌اند از:

پاکت سفید ساده

جنس این نوع پاکت از کاغذ سفید مرغوب است و در اندازه‌های مختلف و وزن‌های متفاوتی تولید می‌شوند. طرح‌هایی که در بالا معرفی شدند با استفاده از این نوع کاغذ و پاکت تولید می‌شوند. پاکت سفید ساده دقیقاً مشابه تصور شما درباره پاکت است. این نوع پاکت‌ها برای مصارف پستی هم استفاده می‌شوند و اغلب پاکت‌های پستی از این جنس تهیه می‌شوند.

پاکت نخودی یا کاهی

اغلب شما با کاغذهای کاهی آشنا هستید. این نوع کاغذها دارای دسته‌های 200 ورقی هستند و برای طراحی و چرک‌نویس در دکه‌ها به فروش می‌رسند. پاکت نخودی یا کاهی به دلیل وزن بیشتر و گرماژ بالاتر کیفیت بهتری نسبت به کاغذهای کاهی دارد. این نوع پاکت‌ها نسب به پاکت‌های سفید در فروشگاه‌ها مورداستفاده بیشتری قرار می‌گیرند و به‌عنوان پاکت‌های بسته‌بندی استفاده می‌شوند.

جالب است بدانید که پاکت نخودی یا کاهی در دهه 50 شمسی، قبل از رایج شدن پاکت‌های نایلونی و پلاستیکی کاربرد زیادی را داشتند. به همین دلیل امروزه این پاکت‌ها جنبه نوستالژیک قدرتمندی دارند.

پاکت زرد

پاکت زرد بسته‌بندی از نظر رنگ بین پاکت سفید و پاکت نخودی یا کاهی قرار دارد. همچنین از نظر زیبایی و مرغوبی مشابه پاکت سفید است و از نظر رنگ، ارتباط نزدیکی به پاکت کاهی دارد. پاکت‌های زرد بر اساس این ویژگی‌ها گزینه‌ای مناسب‌تر از پاکت کاهی حساب می‌شوند. به همین دلیل تولید این نوع پاکت‌ها با استفاده از کاغذهای باکیفیت خارجی و داخلی پیشرفت زیادی دارد.

پاکت کرافت

این نوع پاکت‌های بسته‌بندی دارای مقاومت بالا و قیمت مناسبی هستند و از محبوبیت زیادی بین مصرف‌کنندگان برخوردار هستند. همچنین پاکت کرافت از نظر ظاهری بسیار مشابه پاکت زرد و کاهی است و دارای لایه‌بندی‌های مختلف برای مصرف گوناگون است. 

این نوع پاکت‌ها از جمله پاکت‌های کاغذی هستند که سازگاری زیادی با محیط‌زیست دارند و به‌آسانی در محیط‌زیست تجزیه می‌شوند. پاکت کرافت تا قبل از رواج یافتن پاکت‌های نایلونی برای بسته‌بندی انواع محصولات مختلف مورداستفاده زیادی قرار می‌گرفت. 

پاکت بسته‌ بندی با لایه متالایز نقره‌ای 

در تولید این نوع پاکت بسته‌بندی از یک‌لایه فیلم نقره‌ای جهت حفاظت از محتوای پاکت در مقابل رطوبت و نور استفاده می‌شود. همچنین لایه‌های متالایز می‌توانند در تولید انواع پاکت‌های نخودی، زرد، کرافت و سفید مورداستفاده قرار گیرند و سبب مقاومت بالای آن‌ها شوند.

پاکت بسته‌ بندی با لایه نایلون مشکی

این نوع پاکت‌های بسته‌بندی در مقابل نور خورشید و رطوبت بسیار مقاوم هستند. همچنین این دسته از پاکت‌ها با یک‌لایه نایلون مشکی تولید می‌شوند. در واقع این لایه در مقایسه با لایه متالایز دارای مقاومت بیشتری است. پاکت‌های کاغذی که دارای جنس‌های متفاوتی هستند می‌توانند با لایه نایلون مشکی تولید شوند که علاوه بر مقاومت بیشتر، ظاهر خاصی هم به آن‌ها می‌دهد.

پاکت بسته‌ بندی حباب‌دار

حتماً شما با صدای ترکیدن حباب‌های این پاکت بسته‌بندی آشنا هستید. از این حباب‌ها برای محافظت از محصولت مختلف استفاده می‌شود. این لایه موجب می‌شود محصولی که درون پاکت بسته‌بندی قرار دارد در برابر فشار و ضربه مقاومت بلایی داشته باشد.

 همچنین لازم است بدانید که پاکت‌های حباب‌دار با اضافه‌کردن یک‌لایه ارزشمند حباب‌دار به پاکت‌های معمولی تولید می‌شوند. به همین دلیل انواع مختلفی از آن‌ها در بازار وجود دارد و در اندازه‌های مختلفی از A3  تا A5 یافت می‌شوند.

پاکت بسته‌ بندی پارچه‌ای

بسیاری از افراد برای هدیه دادن در مناسبت‌های مختلف، از پاکت بسته‌بندی پارچه‌ای در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف استفاده می‌کنند. این نوع پاکت‌های بسته‌بندی دوام و استحکام زیادی دارد. همچنین پاکت بسته‌بندی پارچه‌ای طرف‌داران زیادی دارد.

کاربرد انواع پاکت بسته بندی

کاربرد پاکت‌ های بسته‌ بندی

برای اینکه کاربردهای پاکت‌های بسته‌بندی مختلف را بفهمید کافی است تا نگاهی به اطراف خود بیندازید تا چند نمونه از کاربرد‌های پاکت‌های بسته‌بندی را متوجه شوید. در واقع در دنیای امروز پاکت‌های بسته‌بندی بخش مهم و جدایی‌ناپذیری از زندگی روزمره محسوب می‌شوند. افراد زیادی عادت دارند با هر خریدی که انجام می‌دهند یک پاکت برای قرارگیری و حمل آن دریافت کنند. 

همچنین محصولات بی‌شماری مانند محصولات سوپرمارکتی، محصولات غذایی، انواع محصولات الکترونیکی و پوشاک  در این پاکت‌ها قرار می‌گیرند. باتوجه‌به استفاده بیش از حد از پاکت‌های نایلونی و پلاستیکی، استفاده از پاکت‌های کاغذی جهت بسته‌بندی محصولات مختلف کمتر شده است. همچنین این روزها بسیاری از فروشگاه‌ها مخصوصاً آن‌هایی که محصولات گران‌تر و ارزشمندتری را می‌فروشند؛ از پاکت‌های بسته‌بندی استفاده می‌کنند. در درون  پاکت‌های کاغذی محصولات الکترونیکی، پوشاک و کفش، محصولات غذایی و فست‌فود، آجیل و خشکبار و موارد دیگر هم به مشتریان تحویل داده می‌شود.

استاندارد گرماژ پاکت بسته‌ بندی 

لازم است بدانید که پاکت‌های بسته‌بندی کاغذی بر اساس محصولی که در آن‌ها قرار می‌گیرد گرماژ یا وزن مختلفی دارند. از پاکت‌های 70 گرمی که دارای گرماژ پایینی هستند جهت ارسال کاغذ و محتویاتی که وزن کمی دارد استفاده می‌شود. همچنین پاکت‌های گرماژ پایین دارای قیمت کمتری نسب به پاکت‌های گرماژ بالا هستند. همین‌طور پاکت‌های گرماژ بالا هم در گرماژ 100 یا 120 گرم و یا حتی زیادتر جهت بسته‌بندی محصولاتی که حساسیت زیادی دارند مورداستفاده قرار می‌گیرند. در نتیجه می‌توانیم بگوییم که استاندارد گرماژ پاکت بسته‌بندی به مقدار زیادی به کاربرد آن بستگی دارد. 

پراستفاده‌ترین پاکت بسته‌ بندی 

پاکت‌های بسته‌بندی انواع بی‌شماری دارند که در ابعاد و رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند. هر مشتری طبق سلیقه و نیاز خود یک نوع را انتخاب کرده با بسته‌بندی اختصاصی خود را سفارش می‌دهد. همچنین پرسفارش‌ترین و پرطرف‌دارترین پاکت‌های بسته‌بندی عبارت‌اند از:

  • پلمب (وکیوم) دارای زیپ یا بدون زیپ
  • زیپ‌دار
  • دارای دسته برای حمل‌ونقل آسان
  • دارای پنجره جهت مشخص‌شدن محصول داخل بسته‌بندی
  • یک طرف شفاف یا به طور کامل شفاف (تمام پنجره)
  • دارای سوپاپ برای قراردادن مواد غذایی که از خود گاز تولید می‌کنند.
  • دارای رگال جهت آویزان کردن بسته‌بندی از رگال

در آخر

ما در این مقاله شما را با انواع مختلف پاکت‌ بسته‌بندی و کاربرد‌های آن آشنا کردیم. امیدواریم از مطالبی که برای شما شرح دادیم برای تهیه پاکت بسته‌بندی مناسب استفاده کنید. همچنین به این نکته توجه کنید که اگر محصولات شما دارای وزن بیشتری است بهتر است از پاکت‌های بسته‌بندی با مقاومت بالا استفاده کنید. 

آنچه در این مقاله میخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *